Skip to content

Profiili: Ville Virastomies

viiteryhmä/segmentti:

  • Toimeksiantajan alainen
  • Työntekijä
  • Käyttäjä
  • Ammattilainen

Persoona/sidosryhmän kuvaus

Ville päivittää palvelua työkseen ja hänen työtehtäviin kuuluu palvelun monenlainen käyttö, sekä mahdollisten ilmenenevien ongelmien kirjaaminen. Hän haluaa tuntea palvelun kokonaisuuden hyvin ja siihen hän toivoo saavansa hyvän dokumentaation palvelun käyttöohjeista ja mahdollisuuksista. Päivittäjänä hän tarvitsee myös tarvittavat oikeudet palvelun sisällön muokkaamiseen, sekä mahdollisuuden saada tietoa retkikohteiden palautteesta ja palauttaa tietoa palautteesta eteenpäin yhteistyökumppaneille heidän palveluistaan.

Villen tapaiset kuuluvat palvelun ylläpidon-sidosryhmään. Heidän työtehtäviin voi kuulua monenlaisia erillaisia työtehtviä, mutta heitä yhdistävä tekijä on kuitenin palvelun ylläpidon eri osa-alueet. He ovat töissä toimeksiantajalle, eli palveluntarjoajalle ja heidän työnkuvaan kuuluu palvelun laadun ylläpitoon liittyvät työtehtävät. He siis vastaavat palvelun sisällön koheesiosta, eli yhtäläisyydestä, sekä palveluun tulevista muutostarpeiden perusteella tehtävistä muutoksista. He myös ottavat vasteen palvelun palaiutteen ja siirtävät tietoa eteenpäin järjestelmään.

nimi ja taustaa

Ville on töissä palveluntarjoajalla ja hänen tehtävänään on pitää huolta palvelun tietokannasta ja olla yhteydessä yhteistyötahojen kanssa. Ville tekee tarvittaessa karttoihin muutoksia, esimerkiksi jos käyttöön otetaan uusi retkeilyreitti, kohde poistetaan käytöstä tai kuvauksiin pitää tehdä lisäyksiä, vaikka lisätä valokuvia. Ville käy myös läpi palvelusta ja retkikohteista tulevaa palautetta (puutteet ja korjauskohteet), ja siirtää tarvittaessa palautteen eteenpäin järjestelmään, josta se näkyy kuntien työntekijöille, jos kohde kaipaa huoltotoimia.

Motiivi käyttää/soveltaa palvelua?

  • Palvelun päivitys on hänen työtään.
  • Haluaa, että palvelun laatu säilyy hyvänä.
  • Haluaa, että tietoa tulee tarpeeksi työ mahdollistamisen varten.
  • Tarviattessa haluaa muokata, poistaa tai lisätä tietoa, kuvia tai muita tiedostoja.
  • Haluaa päivittää tietokantaa tarpeen mukaan.
  • Haluaa tarpeen mukaan lähettää tietoa palvelun palautteesta yhteistyökumppaneille.

Arvot

  • Työ sujuu.
  • Palvelun toiminnallisuuden palaute on asiakaskunnan kokemuksen mukaan hyvä.
  • Palvelu pysyy laadukkaana, siis turha törky pois ja markkinoitava tieto korostuu.
  • Palvelu pysyy ylhäällä ja se on asiakaskunnan käytettävissä luotettavasti.
  • Palvelu on tietoturvallinen.
  • Palvelu antaa tarpeeksi tietoa työn suorittamiselle.

Välineet ja kyvyt etc.

  • Koulutuksen takaama ammattitaito.
  • Laadunhallinnan osaaminen.
  • Asiantuntemus asiakaskunnasta.
  • Asiantuntemus markkinoitavasta sisällöstä.
  • Tarvittavat resurssit ja välineet kuten tietokone, asiakaskunnan palaute ja kommunikaatio yhteistyökumppanien kanssa (tietoa).

Takaisin vaatimusmäärittelyyn